Nasz dzień

Dzień, spacery, jedzenie

„Spacery”

Dzieci potrzebują powietrza! I to o każdej porze roku. Niezależnie od tego czy mamy wiosnę, lato, jesień czy zimę – dziecko powinno wychodzić na zewnątrz. Dlatego w naszym przedszkolu dzieci wychodzą na dwór „CODZIENNIE”.

W ciągu dnia mogą spędzać czas także na małym tarasie, zaś na spacery wychodzimy poza teren placówki. Nasze spacery trwają ok. 1,5 -do nawet 2,5 godzin dziennie.

Dzieci z każdym dniem intensywnie się rozwijają. Poznają świat, chłoną wiele nowych informacji, każdego dnia nabierają w naszym przedszkolu nowych umiejętności. W organizmie dziecka zachodzi tak wiele intensywnych zmian, że my jako dorośli opiekunowie tychże pociech, musimy zatroszczyć się o prawidłowy rozwój naszych latorośli.

Jedną z możliwości pozytywnego oddziaływania na rozwój naszego dziecka jest zatem u nas spacer, który jest najprostszą i bardzo przyjemną formą spędzania wolnego czasu.

Doświadczanie wszystkimi zmysłami

Podczas spaceru dziecko doznaje wielu bodźców – począwszy od poznawania przyrody aż do doświadczania zmiany otoczenia. Warto pamiętać, że dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami. Nie tylko wzrokiem i słuchem, lecz także dotykiem, węchem oraz smakiem. Dlatego spacer z dziećmi to doskonała okazja do rozwijania zmysłów. Na spacerze dzieci biorą do rąk liście, lepią kule ze śniegu/ bałwana, układają wzory ze skarbów natury, rysują kredą i bawią się w gry, kopią piłkę, zbierają kamyki, rysują patykiem, obserwują naturę i zwierzęta. Wydają się to być proste czynności, jednak silnie oddziałują na wyobraźnię. Na spacerze można poznać inne dzieci, porozmawiać ze znajomymi, spotkać psa czy kota. Dziecku potrzebna jest przestrzeń, gdzie może zrobić coś innego niż w domu. Na spacerze aktywnie spożytkuje energię, a także nabierze apetytu na zbliżający się obiad. Pozwólmy mu na to.

Warto pamiętać, że dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami. Nie tylko wzrokiem i słuchem, lecz także dotykiem, węchem oraz smakiem. Dlatego spacer z dzieckiem to doskonała okazja do rozwijania zmysłów. Na spacerze podaj dziecku do rączki liść, kulkę ulepioną ze śniegu.

Przeciwwskazania do wyjścia na dwór

Przeciwwskazaniem do wyjścia na zewnątrz może być jedynie silny wiatr, ulewny deszcz, mróz poniżej 15 stopni czy smog (zanieczyszczone powietrze). W innych przypadkach zabierzmy dzieci na spacer codziennie. W dłuższej perspektywie codzienne wychodzenie na zewnątrz uodparnia dziecko, a kiedy w każdą pogodę spędza czas na zewnątrz – jego organizm jest do tego przyzwyczajony.

„Plan dnia”

7.00 – 8.30 – Schodzenie się przedszkolaków, przywitanie z każdym dzieckiem, zabawy dowolne – według zainteresowań dzieci
8.45 – 9.00 – Spotkanie w kręgu, zajęcia ruchowe dla dzieci, zajęcia ogólnorozwojowe

9.00 – 11.00 – Praca własna – dziecko samo wybiera materiał, jaki je interesuje (6-latki od 11.15 do 11.45 mają zajęcia przygotowujące do szkoły). Do dyspozycji dzieci są materiały Montessori z zakresu: ćwiczeń praktycznego dnia, kształcenia zmysłów, edukacji językowej, edukacji matematycznej, wychowania środowiskowego, edukacji artystycznej. W tym czasie dzieci jedzą również śniadanie, a przed wyjściem na plac zabaw II śniadanie – owoce
11.00 – 12.30 – Wyjście na plac zabaw, spacer i zabawy na powietrzu
12.30 – 13.00 – Przygotowanie do obiadu i obiad, porządkowanie stołów po posiłku
13.00 – 15.00 – Zajęcia relaksacyjne, czytanie dzieciom, sen
15.00 – 16.00 – praca z materiałem rozwojowym, zabawy dowolne zgodne z zainteresowaniami dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, badawcze, zajęcia w terenie, wycieczki, zajęcia dodatkowe.
16.00 – 16.30 – porządkowanie przestrzeni, rozchodzenie się dzieci.

„Smacznie i zdrowo”

Wydawanie posiłków

  • Śniadanie w godzinach 9.00-9.30
  • Owoce około 10.40
  • Obiad – 12.30 – 13.00 – dzieci same nakładają sobie porcje, spożywają posiłek w takiej ilości, jakiej potrzebują i w takim czasie, jaki im odpowiada.
  • Podwieczorek około 15.00