Pierwsze dni pobytu dziecka w żłobku (adaptacja) są dla każdego malucha bardzo trudne, jak i jego Rodziców, którzy zostawiają swój skarb. Rozumiemy ten obustronny stres i staramy się uczynić początek jak najłatwiejszym dla małych i dużych. Dlatego zapraszamy dzieci z Rodzicami na zajęcia adaptacyjne, poprzedzające rozpoczynający sie rok żłobkowy. Dzieci mają możliwość przyjść kilkakrotnie z rodzicem na zajęcia do żłobka, aby spokojnie przyzwyczaić się do nowego miejsca, poznać Panie wychowawczynie i inne dzieci. Wtedy pozostając już bez rodzica na zajęciach, nie są w całkowicie obcym środowisku. Ktoś z rodziny, z kim dziecko czuje się bezpiecznie, pozostaje w początkowym okresie po to, aby adaptacja nie odbywała się kosztem poczucia bezpieczeństwa dziecka.
Dziecko po raz pierwszy rozstaje się z ukochaną mamą lub inną bliską osobą, zmienia się jego otoczenie i rytm dnia. Maluch zostaje w nieznanym mu otoczeniu, wśród nieznanych osób, zabawek i pomocy. Wywołuje to w nim zdziwienie i zainteresowanie, ale przede wszystkim budzi też lęk. Jego poczucie bezpieczeństwa zostaje zachwiane. W takiej sytuacji naturalną sprawą jest, iż przy rozstaniu z najbliższymi dziecko może reagować płaczem lub niepokojem. Taka reakcja może się utrzymywać nawet kilka tygodni, choć przeważnie okres adaptacji trwa około dwóch/trzech tygodni. W okresie adaptacji mogą ulec zmianie zachowania dziecka, co jest reakcją na przystosowywanie się do nowej sytuacji.
Zadaniem personelu żłobka oraz rodziców jest ścisła współpraca w tym okresie, zmierzająca do minimalizacji stresu u dziecka.
Proponowane działania ze strony żłobka:
- zapewnienie dziecku pogodnej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zrozumienie rozdrażnienia dziecka i szanowanie jego uczuć,
- odwracanie uwagi dziecka od powodu płaczu i tęsknoty poprzez zainteresowanie go atrakcyjną pomocą lub działaniem,
- indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy,
- nawiązanie kontaktów z rodzicami w celu lepszego poznania dziecka i jego upodobań, a także w celu złagodzenia stresu u rodziców i zmniejszenia ich obaw o dziecko,
- propozycja stopniowego i łagodnego wzrastania w nowe środowisko przez dziecko, a więc: początkowo krótszy czas pobytu w placówce, pobyt dziecka z jedną ulubioną rzeczą: pieluszką, kocykiem, ewentualnie smoczkiem itp.
Proponowane działania ze strony rodziców:
- ważne jest, aby rodzic uprzedził swoje dziecko, co je czeka, wytłumaczył mu dlaczego zostaje w żłobku,
- bardzo ważne jest, aby mówić dziecku prawdę o tym, kiedy rodzic może je odebrać ze żłobka,
- nie należy przenosić na dziecko swoich negatywnych emocji oraz ich okazywać: zaniepokojenia, smutku, rozdrażnienia, płaczu,
- po powrocie ze żłobka do domu rodzic powinien zadbać o to, aby dziecko znalazło się w centrum uwagi i odreagowało nagromadzone emocje w ulubionej zabawie.
Rodzice powinni w rozstaniu z dzieckiem dostrzec także pozytywne elementy:
- rozwój samodzielności,
- możliwość zdobywania nowych umiejętności pod opieką wykwalifikowanych wychowawców,
- przebywanie w dobrze zorganizowanym otoczeniu, które zarówno stymuluje go do poznawania nowych rzeczy, a także jest przytulne i tworzy poczucie bezpieczeństwa,
- dziecko uczy się radzić sobie z trudnymi emocjonalnie sytuacjami oraz pokonywania lęku.
Poniżej znajdą Państwo 9 wskazówek, które pomogą dziecku odnaleźć się w nowym miejscu i sytuacji:
- Adaptacja małymi krokami
W okresie adaptacji niezmiernie ważne jest stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w żłobku, tak aby mały człowiek mógł powoli przyzwyczaić się do nowego otoczenia, opiekunek oraz rówieśników. Nigdy nie zaczynaj adaptacji od całodniowego pobytu, będzie to dla dziecka zbyt duże wyzwanie.
- Dotrzymuj dziecku towarzystwa
Ważna jest możliwość towarzyszenia dziecku podczas jego pierwszych dni w żłobku.
Jednak aktywność rodzica powinna być ograniczona do minimum. Rodzic nie powinien wchodzić w zbytnią interakcję z własnym dzieckiem. Chodzi o to, aby być mniej atrakcyjnym niż pozostałe dzieci, nowe zabawki. Obecność rodzica w żłobku nie może trwać jednak zbyt długo, zwykłe 10 minut naprawdę wystarczy. Każdego dnia czas pobytu rodzica w żłobku powinien się skracać, a wydłużać czas samodzielnego pobytu dziecka. Gdy ta proporcja nie zostanie zachowana istnieje bardzo duże ryzyko, że dziecko przyzwyczai się do obecności rodzica w nowym miejscu i późniejsze rozstanie z nim, będzie jeszcze trudniejsze.
- Pozwól dziecku zabrać do żłobka ulubioną zabawkę
Pozwól dziecku zabrać ze sobą ukochaną przytulankę lub kocyk. Taki przedmiot stanowi „kawałek” domu, pomaga łatwiej znieść rozstanie z rodzicami. Zwiększa u dziecka poczucie bezpieczeństwa w sytuacji rozłąki z najbliższymi.
Rada: Warto przed okresem adaptacji żłobkowej wprowadzić do rytuału zasypiania przedmiot, który dziecko będzie mogło zabierać ze sobą do placówki. Maskotka, kocyk lub pieluszka, która pachnie rodzicem i kojarzy się z domem doda dziecku pewności siebie, a także ułatwi zasypianie w nowym miejscu.
- Informuj dziecko, kiedy po nie wrócisz
Zawsze mów dziecku kiedy po nie wrócisz. Nie używaj sformułowania „przyjdę po pracy” bo to dla małego człowieka pojęcie abstrakcyjne. Zapewnij dziecko, że odbierzesz je „po obiedzie”, „po drzemce”, „po podwieczorku”. Taka informacja zbuduje w dziecku poczucie bezpieczeństwa i ułatwi rozstanie. W pierwszych dniach dziecko prawdopodobnie będzie płakało i tęskniło za najbliższymi, ale gdy zrozumie, że rodzic zawsze po nie wraca, przestanie się bać i z radości zacznie przychodzić do żłobka.
Rada: Nigdy się nie spóźniaj, aby nie zawieźć zaufania dziecka. Gdy wiesz, że z jakiegoś powodu nie dasz rady odebrać dziecka o umówionej porze – napisz do żłobka i poinformuj opiekunki, aby te mogły powiedzieć o tym dziecku. Na bazie zaufania do rodzica, dziecko buduje zaufanie do nowego miejsca.
- Buduj pozytywne wrażenie o placówce
Mów o żłobku w taki sposób, aby budować w dziecku pozytywne emocje i skojarzenia. Opowiadaj o nowych zabawkach, innych dzieciach i ciekawych zabawach. Rankiem, podczas szykowania do wyjścia powiedz z radością i uśmiechem „A teraz idziemy do żłobka, czeka Cię świetna zabawa!”.
Rada: Nawet jeśli jest Ci ciężko i przeżywasz rozstanie ukrywaj negatywne emocje przed dzieckiem. Nigdy nie mów „Kochanie, wiem, że nie będziesz z tego powodu szczęśliwy, ale musimy jechać już do żłobka” – to zamiast budować pozytywne wrażenie, przywoła negatywne emocje.
- Zachowuj się pewnie
Nie pokazuj dziecku swojego strachu, lęków i emocji związanych z rozstaniem.
Twoje nastawienie i zachowanie będzie dla dziecka jasnym komunikatem, czy jest się czego bać, czy może nie ma powodu do obaw. Twoja pewność siebie będzie budowała pewność Twojego dziecka.
- Nie przeciągaj pożegnań
Pożegnanie powinno być krótkie – przebierz dziecko, ucałuj i powiedz, że wrócisz po obiedzie. Nie przeciągaj rozstania – dziecko będzie miało nadzieję, że jednak zmienisz zdanie. Niezwykle ważną sprawą jest, aby rodzice w okresie adaptacji byli konsekwentni w przyprowadzaniu dziecka do żłobka.
- Poproś partnera o pomoc
Przyczyną rozpaczy dziecka podczas rozstania nie musi być sama placówka, lecz konieczność rozstania z osobą, która do tej pory zawsze była z dzieckiem.
Jeżeli widzisz, że dziecko źle reaguje podczas waszych rozstań, poproś partnera, żeby to on spróbował odprowadzać malca. Może się okazać, że protesty podczas rozstania trwają znacznie krócej.
- Rozmawiaj z personelem
Dziel się z opiekunami swoimi obserwacjami, pytaj jeśli masz jakieś wątpliwości, rozmawiaj i słuchaj wskazówek, ale nie w momencie zostawiania dziecka w żłobku. Najcenniejsze, co może pomóc w procesie adaptacji to Twoja wiedza o dziecku – Ty znasz je najlepiej! Pamiętaj, że opiekunom tak samo jak rodzicom, zależy na dobru dziecka.
Rekrutacja w naszym żłobku trwa przez cały rok, w miarę posiadania wolnych miejsc.
Placówka jest zarejestrowana jako żłobek oraz opieka dzienna.
Do żłobka zapraszamy dzieci, które ukończyły 6 miesiąc życia, zaś do opiekuna dziennego dzieci które ukończyły już roczek. Zainteresowanych rodziców prosimy o kontakt mailowy bądź telefoniczny w celu umówienia się na spotkanie, podczas którego omawiamy zasady i organizację pracy w środowisku Montessori.
Zdecydowani rodzice zapoznają się ze statutem żłobka, podpisują umowę i wypełniają otrzymane dokumenty.
W placówce utworzonych jest kilka grup, w zależności od możliwości personalnych i rozmieszczenia klas:
Grupa Nido (z wł. Gniazdo) od 6 miesiąca do 1 roku (max. 5 dzieci)
Grupa Montessori od 1 do 2 lat (max. 10 dzieci)
Grupa Montessori od 2 do 3 lat (max. 10 dzieci)
Grupa Montessori od 1 do 3 lat (max. 15 dzieci)
Program Montessori w pełni realizowany jest w grupach dzieci od 18 miesiąca życia. W naszym żłobku nie ma klasycznych zabawek. Znajduje się tu natomiast bardzo dużo przedmiotów i materiałów, które służą całościowemu rozwojowi dziecka.
Zapewniamy wykwalifikowany personel. Wszystkie wychowawczynie pracujące w żłobku spełniają wymogi ustawy o opiece nad dziećmi do lat trzech w zakresie przygotowania do zawodu. Każda z opiekunek ukończyła kurs pierwszej pomocy. Dzięki temu iż grupy nie są liczne, opiekunki mają możliwość dużo większej koncentracji na potrzebach maluszków niż w grupach większych. W zależności od miejsca, opiekunki sprawują opiekę nad dziećmi – maksymalnie 5 dzieci na jedną opiekunkę u dziennego opiekuna, oraz maksymalnie 8 dzieci na jedną opiekunkę w żłobku.
Codziennie spędzamy minimum 40 min do 2 godzin na dworze – poza dniami z bardzo złą i zimną pogodą oraz w zależności od grupy wiekowej.
Wszystkie nasze pomieszczenia wyposażone są między innymi w zatyczki do kontaktu, barierki, osłony zabezpieczające na kaloryfery. Oświetlenie obiektu spełnia wszystkie niezbędne normy określone dla dzieci. Wszystkie użyte materiały i meble posiadają niezbędne atesty i certyfikaty. Każde dziecko posiada swoją szafkę na prywatne rzeczy. Nocniki i leżaki są podpisane, a pościel przechowywana jest w oddzielnym miejscu.
Oferujemy:
– ciepłe, kochające opiekunki, z odpowiednim wykształceniem pedagogicznym
– kameralne grupy dzieci, komfort dzieci oraz pracy
– indywidualne podejście do każdego dziecka oraz indywidualną pracę z podopiecznymi
– od 5 do 8 dzieci na jedną opiekunkę
– codzienne wyjścia na spacery, do lasu lub ogródka
– dodatkowe zajęcia (angielski, dogoterapia, teatr itp.)
– nowoczesną, bogato wyposażoną placówkę
– system LiveKid ułatwiający szybki kontakt między rodzicem a opiekunem
Młodsze dzieci (niechodzące, do ok. 14 miesiąca życia) mają dzień zorganizowany zależnie od potrzeb indywidualnych, z nastawieniem na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa.
W planie uwzględniamy:
- posiłki,
- pielęgnację i higienę,
- zabawy edukacyjne (m.in. zabawy fundamentalne, muzykoterapia),
- zabawy wspierające rozwój ruchowy,
- zajęcia wyciszające (słuchanie bajek i muzyki relaksacyjnej),
- drzemki,
- werandowanie w ogrodzie lub na tarasie – w zależności od pogody.
Wyprawka dziecka:
- pieluszki jednorazowe
- chusteczki nawilżane i suche wyciągane
- ubrania i bieliznę na zmianę (body/bluzeczka, rajstopy/skarpety, bluzka z długim rękawem, spodnie)
- krem dziecięcy na odparzenia
- kocyk i cienka poduszka, często przytulanka która może ułatwić dziecku adaptację
- smoczek, jeśli dziecko korzysta
- butelka na mleko i mleko modyfikowane, jeśli dziecko korzysta
- kapcie lub inne obuwie
- pasta, szczoteczka do zębów
Prosimy, aby wszystkie rzeczy były podpisane, nawet smoczki, kapcie czy buty na dwór.